Det började så här....jag å Holländaren hade varit i Bocksliden (BC vol1) å blivit totalt utskåpad, båda kom sist, han med Alpinen (std) å jag med en Snotric SC2:a (std). Jag minns att när vi åkte hem därifrån jag var så djävla taggad att sätta ihop en killer med BC i siktet. For förbi Sören å kollade i skogen vad som fanns att bygga på. Jag sa att det skulle vara liten, kort , gärna lite udda å med Sachs enstånka, han funderade å började å gå. Vi gick längst in i skogen å DÄR står den, vi tittade lite å tillslut.. jag tar den.
Hem å rev isär i minsta beståndsdel bytte/renoverade allt + trimmade SA290:in lite efter den kunskap man hade då. Det blev ändå totalt 6:e plats i cupen (BC vol2) de året.
Vol 3 närmade sig å nu djävlar skulle det trimmas på allvar så beslutet i teamet (Underdogs Racing) togs att det skulle byggas bromsbänk så vi visste vad vi håller på med. I samma veva fick jag nys om en snubbe som hade skrotat skotrar i 100:tals på dom intressanta åren (70 å 80-talet) å skulle nu sälja bort allt.
For dit å köpte alla Sachs grejor som fanns å när det sorterades upp så visade det sig att i alla dessa delar så gick det plocka ihop en Sachs 340C motor
340:in plockades ihop å upp i bänken....39,9HP@7000 rpm. Helt plötsligt kändes det lite mer när man gasade på än med 290:in.
Säsongen gick som på räls 3st 1:a platser å 2st 2:a platser
Men sista deltävlingen i Arvidsjaur orkade inte cylinderfoten nå mer å gav upp. Men det räckte till en total seger i klassen.
Detta blev slutet för den motorn å beslutet att stå över ett BC år var spikat.
Resten av teamet körde på som vanligt i vol4 men jag lät Skiroulen stå å damma i bodan å rörde inte en skruv tills en vecka före Ededraget 2011 då det sattes ihop en Rotax 277:a å som bänkades till 44HP@7500rpm (med Holländarens pipa, med min pipa från 340:in ca 40hp@6800rpm). Den saknar alltså 2000rpm då portningen är satt till 9500rpm på den nya motorn, men detta beror på pipan, då den inte alls stämmer.
Nu är det räknat på en ny pipa som är under konstruktion å förhoppningsvis ska ge 277:an +50HP@9500rpm, för det är målet.
Nu är vi ikapp med historian, nu lite bilder....
Detta är första bilden när renoveringen hade redan börjat... 340C när vi precis hade identifierat vad det var Dubbel checkning av porttider 340C:n... Med nya fuggen... Junsele crossen, blev en 1:a plats där... Här är finalen på film...
Haveriet på 340C:n I Arvidsjaur... Blev inte många bilder när 277:an byggdes men en suddig bild när den satt i bänken blev det iaf... Det nyinköpta hydrauloket moterat... Tajt...