Ede-Draget - 24 Mars 2012, Harads

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Re: Ede-Draget - 24 Mars, Harads

Inlägg av Holländaren »

Jag vet inte varifrån du har fått idén att dragracing skulle vara stendöd? Det anordnas ju hur många dragrace tävlingar som helst för nya maskiner tycker jag? Här uppe gör det det då iaf. Vill nog påstå att det är lika mycket eller mer dragrace än några andra tävlingsformer.
Och på bilfronten är det väl sällan ont om deltagare också. I Piteå brukar det väl vara 100+ som kör.

Och när det gäller veteranskotrar så kan du ju kolla själv hur populär tävlingsformen är. Ifjol hade dragracingen i Skellefteå fler deltagare än alla andra BC tävlingar, inkl ovalen. I år är det den näst populäraste tävlingen också. Och deltagarantalet på alla lösa dragrace tävlingar var inte heller dålig ifjol.

Tror inte heller att folk ger upp bara för att dom inte hamnar högst upp på pallen. Tror du att 139 st anmälde sig till Skellefteå i år i tron om att dom skulle bli först allihopa?

Att det finns många som inte ser det roliga med nåt vill inte säga att det inte finns många andra som gör det. Jag känner ingen heller som är det minsta intresserad av att samla frimärken, men ändå finns det miljoner människor som tycker det är det bästa som finns.
Ski-Doo, om katten själv får välja
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson »

Jag pratar bara om snöskoter och det är ju bra om det är på väg att komma tillbaka då det är enkelt. Dom som kör seriöst med dragracing inom snöskoter har inte många tävlingar och arrangörerna har gett upp för att det finns inga deltagare. I Pite så blev jag ombedd att arrangera tävlingar på is för dem som höll på för de fanns ingenstans att tävla, iaf enligt dem få som tävlade seriöst med dragracingen. Så därifrån har jag fått det. Sen att det är pepparkakstävlingar lite här å där är en helt annan sak.

Ang Burkarcupen så går jag endast efter vad deltagare säger till mig iaf. Sen att det finns en skara som bara är på dragrace blir ju på pluskontot till dem som tävlar resterande tävlingar.

Men eftersom det är en så grym marginalsport där endast den som har maximal ordning på grejorna kan vinna eftersom det just så pass finns noll med andra faktorer som spelar in. Iaf på en veteranskoter. På nyare skotrar är det väl bra om man är utan hjärnceller också då det bär av och är duglig till att åka fort.
I alla andra tävlingsgrenar (Backe är väl lite lika också) så kan man med betydligt mindre köra med vinna över snabbare maskiner om man kan köra. Därav blir det nog enklare att man ger upp när motståndarna drar ifrån. Mina egna åsikter om dragracing är att det endast är roligt att köra när man vinner å då är inte körningen rolig utan faktumet att man vann. Nypa gas i botten går göra vars som helst men att bygga å ha tillgång till crossbanor är lite sämre till. Kritiserar inte på något sätt dragracingen men iom alla diskussioner som redan finns inom Burkarcupen kommer från dragraceintresserade som oftast då det är där som effekten/skotern har största inverkan på vem som kommer först i mål.

Lägger vi dragracet som näst sista tävling skulle de garanterat inte vara lika många deltagare heller i Burkarcupen. Inte vad jag själv tror iaf. Många är sugen när säsongen drar igång å då tar man chansen. Sen om det vore så att dragrace vore enligt dina kalkyler i BC deltagarlista den populäraste så skulle ju ededraget och Lightwater ha 140 deltagare också.

Hoppas innerligt att ni får till en serie och får till ett reglemente som alla är nöjd med. No hard feelings alls.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Ang bilar så blir det sämre och sämre varje år i Piteå också.. Iaf enligt dem som håller i Piteå Dragway och vad jag själv sett de 3 senaste åren som jag varit där som speaker.

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Sen måste man också skilja på en enskild tävling och en CUP. Det är en ruskig skillnad. Har aldrig hört någon klaga på klasser osv på enskilda event vi gjort men när man kommer till faktumet att man ska köra 4-8 tävlingar en säsong så blir det som en annan 5:a. Visst är det roligt att åka till en tävling bara för att delta med en maskin och träffa folk men när man blivit 24:a 6 gånger i rad må man ha ett lite större intresse för den sociala biten för att återigen delta i tävling nr: 7

Det är ju däremot en optimal Mekanikersport där den kreative får bevis och resultat av vad han gjort ifall man inte har mycket pengar och bara lämnar bort.

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Evervärst 444 »

Långt från alla kör dragrace för att vinna eller få en palplats det är däremot en bonus och ett intyg på att man gjort någonting rätt. Eller exempelvis försöka få sin korvgrillar skoter man fått av någon gammal stakare från hembyn snabbare än en 77as srx 440 is maskin, och köra snabbare och snabbare för varje tävling / sesong! sen få svar på tal vad som händer om man justerar si eller så.. det är det som är tjusningen för många inklusive sej mej själv..
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW

En av många anledningar att piteå får färe deltagare för varje år är att det är långt för en från sthlm att komma och köra en tävling, specielt nu då det byggs mycket finna race banor i södra sverige exempelvis Tierp arena, just på grund av att dragrace intresset axelerera så lavinaratat stort !
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Ja den här tråden är ju då ett bra exempel på att det klagas på reglerna på enskilda tävlingar också ;)

Det handlar om mycket mer än att hålla gas i botten.. Tävlingen pågår på sätt o vis mer i garaget än på banan, det är bara att det är där man förhoppningsvis får betalt för dom timmarna man har spenderat i garaget. Vinner man inte då får man iaf se om det man har gjort har gett resultat jämfört med tidigare tävlingar och det är ju värt mycket också.
Min åsikt är att alla har lika chans att vinna på dragrace, för vem som helst kan ju bygga en dräparmotor och få ordning på maskinen, det kräver bara att man har ett intresse för det. Och kan man inte så finns det andra som kan göra det åt en. Däremot att bli en bättre förare så att man har en chans på cross osv, det är kanske inte alltid lika lätt vill jag påstå.

Sen att det skulle vara nån skillnad mellan en cup och enskilda tävlingar vet jag väl inte. Eller det är det ju men jag ser inte varför enskilda tävlingar skulle räknas nå mindre än deltävlingar i en cup. Jag tycker då att man har lika rolig iaf, och är det inte därför vi håller på med det här? Skogsracet vi hade här förra helgen hamnade väldig högt upp bland dom bästa tävlingarna man har varit med om, trots att det samtidigt var den oseriösaste tävlingen man varit med om också. Jag vet flera som tycker det har blivit för mycket med BC, att det är för seriöst och kräver för mycket tid för att kunna hänga med i toppen. Det är inte bara positiva saker med att ha en cup.
Och jag tycker iaf absolut inte att enskilda tävlingar på nåt sätt skulle vara mindervärdiga.

Åter till ämnet iaf, jag tror ju inte heller det blir sådär extremt lätt att få klassindelningen och reglementet rätt på första försöket. Men å andra sidan behöver vi inte ta hänsyn till nåt annat än motorn egentligen, så mitt i allt så kanske vi lyckas iaf :) Sen att det alltid kommer vara några som inte är nöjda går ju inte att komma ifrån men det kanske du vet om ;)
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Holländaren skrev:
Åter till ämnet iaf, jag tror ju inte heller det blir sådär extremt lätt att få klassindelningen och reglementet rätt på första försöket. Men å andra sidan behöver vi inte ta hänsyn till nåt annat än motorn egentligen, så mitt i allt så kanske vi lyckas iaf :) Sen att det alltid kommer vara några som inte är nöjda går ju inte att komma ifrån men det kanske du vet om ;)
Ja det var ju det här som var det enda jag igentligen skrev ;)

Självklart är Burkarcupen för mycket för många men fortfarande ensam om så många deltagare vilket ändå är beviset i slutändan oavsett parametrar.

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW

En grej jag funderat på när det gäller dragrace tävlingarna utanför BC, är vad som sägs med nyare boggie än 1985 för att göra så enkelt som möjligt med standard matta då vissa exempelvis Arctic cat är små tjorviga sektionsvis att bygga om? man lär ju inte direkt vinna några stora fördelar med att komma med en 307 boggie tillverkad 1990 istället för 1985 då det förhoppningsvis är ganska slätt där vi ska köra :D specielt retro är det väll inte. men smidigt :)
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Ja jag säger ju inte att jag tycker det är kass med en cup ;)
Men själv så har jag då haft lika rolig på alla mindre tävlingar man har varit på också, att ha mindre deltagare har sina fördelar också, bl.a så resulterar det oftast i mer körning för pengarna :)
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Evervärst 444 skrev:En grej jag funderat på när det gäller dragrace tävlingarna utanför BC, är vad som sägs med nyare boggie än 1985 för att göra så enkelt som möjligt med standard matta då vissa exempelvis Arctic cat är små tjorviga sektionsvis att bygga om? man lär ju inte direkt vinna några stora fördelar med att komma med en 307 boggie tillverkad 1990 istället för 1985 då det förhoppningsvis är ganska slätt där vi ska köra :D specielt retro är det väll inte. men smidigt :)
Hos oss får du inte köra med nyare boggi iaf. Inte för att det nu som du säger lär ha nån större betydelse för tiden, men det är ändå veteranskotrar som ska köras ;)
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Gällande dragracing så är det såklart önskvärt med mycket körning om man är där för att testa maskinerna men kung träningsverk gillar i mitt fall när en crossbana är 200m lång och ett halvt varv ;)

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW

Okey, jo som sagt direkt retro är det ju inte :) tur det finns dubbar :thumbright:
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW

gäller det föresten Openmod klassen ??
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Det står i reglerna på hemsidan ;) I openmod klassen får man ha nyare boggi än 85.
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW

jo jag kom på det 3 sek efter jag tryckt enter :) glömde även skriva på första förfrågningen att det gälde open mod ;)
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

När det nu ändå är full fart på den här tråden så kan jag passa på att säga att vi kommer ha ett fullt prisbord igen i år! Det finns bonuspriser till alla 1/2/3or och kanske lite till.
Användarens profilbild
Starlite

Inlägg av Starlite »

Jaaa alla vinner nåt :lol:
Medlem i TT RACING.
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

Holländaren skrev:När det nu ändå är full fart på den här tråden så kan jag passa på att säga att vi kommer ha ett fullt prisbord igen i år! Det finns bonuspriser till alla 1/2/3or och kanske lite till.
De var inget dåligt prisbord i fjol :shock: hoppas att ni har mössor i år igen, för min mössa jag fick i fjol börjar bli lite trött.

En månad till start nu... kanske dax att börja skruva ihop skotern nu :thumbright:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Haggla

Inlägg av Haggla »

bara för citera det som sagts i trådar " så länge delarna är äldre än 85 vad är problemet" och även andra citat som " vi kör tills det brakar sedan börjar vi om" jag gillar båda citaten!!!!! så man ju bygga lite fritt det görs ju så med allt annat så det är ju ok med boogie då också så länge du inte sätter i längre dämpare dvs förlänger fjädringsvägen utanför det som fanns då eller använder nyare delar ex skenor, det bygddes ju oömt med boogies från fabriker förr i tiden specielt för is körning för att få fram det optimala.
Så bygg på ser inget hinder i det som sagt bara det är retrodelar, för det finns ju lite special byggen nu och kommer skälv med min isräser till ovalen som är byggd på 82as txl men med vitala delar från 85 och äldre men rejält förstärkt dock så den ser ju lite skumm ut ......... 8)
Skriv svar