När vill man ha högt respektive lågt tillslagsvarv? Vad är det för fördelar resp. nackdelar med båda? Vad jag vet har racemaskiner/sportskotrar högre tillslagsvarv, är det bara för att få bättre klipp i starten eftersom motorn bör ligga högre upp på effektkurvan när den sticker?
Angående motorkuddar så har jag köpt några på biltema som är drygt 30mm hög och lika stor diameter. Får se hur dom fungerar, bara dom inte ger efter för mycket så linjeringen mellan variatorerna sabbas.
Angående motorval: Det finns säkerligen bättre lämpade motorer än min Rotax 247, men så här lyder min motivering:
Jag gillar ljudet, lukten och enkelheten från en tvåtaktare, det påminner mig om mina yngre dagar när jag satt och tittade på skotrar dagarna till ända. Om man ska ha fyrtakt bör det enligt mig vara en modern motor med mer än en cylinder så att den inte låter som en customhoj. Detta projekt har gått från motoriserad spark till superkompakt låda med skida vidare till vad den är tänkt ska bli idag, och därför har jag kollat på flera olika motorer. Tidigare var jag inne på 100-250cc fyrtakts kinamotorer. Men när jag hittade rotaxen på blocket för ett år sedan kändes det som det självklara valet, kompakt, tvåtakt, billig, variatordrift och litet avgassystem, och det känns fortfarande som det självklara valet. Sedan kan man alltid bygga om eller bygga nytt ifall något skulle visa sig inte fungera som man vill!
Men det är bra med tips och synpunkter, jag visste inte att rotaxen var i det tyngre laget. Bra att veta till framtida projekt så kan jag välja en lättare/bättre då! På tal om det, är det någon som vet vad min rotax kan tänkas väga? Har funderat lite på det men har ingen våg här enkelt till hands. Försöker uppskatta någon form av tyngd på slutprodukten. Vad väger en standard Elan, 100-120kg?
Allmän fråga, hur tjock alu/stålplåt bör man ha till skyddskåpan runt remmen? Den kommer ju ligga någon cm från ben och fot så den måste hålla borta remmen vid eventuellt ras.
Har börjat med lite modeller över hur ramen kan se ut, ska se om jag kan lägga upp lite bilder på det imorgon kanske. Jag tog och lagade magnapullen igår i alla fall. Nu hugger den direkt på varje drag, däremot så låter det lite som att klackarna nuddar medbringaren lite när man snurrar på variatorn, det låter dock mest direkt efter man testat dra i snöret och sedan tystnar det efter att man snurrat lite fram och tillbaka. Bör man smörja något i magna pullen, typ brickorna som ligger mellan klackar och fjäder eller så?