Formula mx 1987 Rotax 503

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
Användarens profilbild
Snurren

Formula mx 1987 Rotax 503

Inlägg av Snurren »

Tänkte det kunde vara kul att lägga upp detta lilla amatörprojekt.

Brorsonen behövde lite akut skruv-hjälp efter att orginal-motorn (467) skurit på vevaxellagrena så därför letade vi reda på en Rotax 503 från -85 och klämmde dit. I vanlig ordning hade han bråttom och ville ut med kamraterna därför fick jag "snedda i hörnen" lite för att bli klar... två kvällar i garaget samt kaffe och snus och lite hårdrock i högtalarna, (alltså inte kaffe och snus i högtalarna... inte mycket i alla fall)
DSC_0049.jpg
DSC_0048.jpg
Det som blev mest problematiskt var att en fläktkyld 503 bygger mer på breddmåttet än en vätskekyld 467 och därför var det snålt med plats att dra pipan, om man inte ville gå på ovansidan av rörramen men då hade vi fått moddat huven rätt skapligt. Alternativet hade ju så klart varit att bygga en egen pipa men det hadde jag varken tid, verktyg eller lust med. Avståndet mellan fläkthuset och rörramen som huserar stötdämparinfästningen är inte mycket mer än cirka 75mm.

Avgassystemet är inte optimalt ;) men det verkar som att det fungerar skapligt ändå, Och ska jag vara riktigt ärlig så känns det inte som om vi tappat jättemycket effekt med denna nödlösning, det duger gott åt en 13-åring att burka runt med.

Rörkonstruktionen vi slängde ihop är cirka 1000mm från grenröret till orginal slutburken och ungefärlig innerdiameter går från 60mm till 38mm, två 90 och en 30 graders krök.

Ingen ombestyckning av förgasaren har gjorts.
Grabben har nu kört cirka 7-8 mil totalt är nöjd tillsvidare... det är trots allt ingen slidmatad motor.

Stiften är kontrollerade med jämna intervall och ser fina ut och förhoppningsvis kan han åtminstone köra över jul och nyår innan vi får se över en annan lösning...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx Finlandia GLX -84 x 2
jaas

Re: Formula mx 1987 Rotax 503

Inlägg av jaas »

Detta var mycket intressant! Jag har nämligen funderat på precis samma motor i samma skoter! Har en Mx utan motor som jag fick av en kompis och tänkte bygga en lagom stugskoter av den.

Hur bra passade motorn? Har du gjort ett eget motorfäste? Alla tips du kan komma med är välkommna :thumbright:
Ockelbo Poro!
Ski-doo T'NT 440 -74
Ski-doo Nordic -Gammal som f*n
Ski-doo Skantic -Gammal den med!
Ski-doo Skandic -82
Ockelbo 300S -78
Aktiv Alaska Lång
Yamaha SW 440 -76/77
Ski-doo Formula MX-LT -89 x2
Användarens profilbild
Karibopeter

Inlägg av Karibopeter »

Ser ju ut att kunna bli lite varmt då fläkten suger från avgaspipan.
Kläm dit en en plåt som skärmar av.

God Jul :P
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89
Användarens profilbild
Snurren

Inlägg av Snurren »

Ja, en tillbockad plåt för avskärmning sitter på plats! Enkelt ditsatt med två slangklämmor.

Vad gäller motorplattan så gjordes den från scratch, kruxet var att få plattan tillräckligt långt ner mot buken utan att styrningen behövde modifieras. Original motorn har som bekant infästningarna ganska centralt placerade på vevhuset vilket gör att motorn hamnar relativt långt ner. Själv så använde jag mig av det jag hade hemma. En 6mm plåt som skars till och vinklar som svetsades så att det stämde överens med skoterns motorinfästningar.
Lynx Finlandia GLX -84 x 2
Skriv svar