Spekulationerna i att få tag i en framvagnsburen maskin till Therese har funnits sedan förra säsongen egentligen då hon "klagade" på den enorma fjädring som bladstudsarna hade att erbjuda. Det stod då mellan att få tag i en SRV, Polaris eller MX för min del och sedan anpassa denne enligt reglementet. Typ stoppa i en 503 om det blev annat än en SRV.
Under sommaren så hade Therese tydligt sagt att hon nog inte hade tänkt köra i år, kanske någon tävling. Har förövrigt endast missat 2 tävlingar tror jag på alla dessa år. Vi hade ju SS440 som backup om suget skulle falla på men litet å inget intresse har kunna anats. Vid en försäljning här i höst av SS´n så fanns ingen backup och då såg jag missnöjet med att hon inte skulle kunna vara med vilket gjorde mig lite glad ändå.
Närtid: För några dagar sedan satte Hojen ut sin MX på blocket som till synes är nästintill orörd från original så nära på 307 matta men övrigt standard. Det är på gott och ont för det innebär att det är massor att göra men å andra sidan är den inte sönderkapad etc. Jag ides inte grubbla utan köpte den över telefon i Torsdags och kunde hämta hem den redan på fredag.
Under dagen åkte jag å köpte min väns STX som det sitter en startklar genomgången och moddad 503:a i för att lyfta ner i denna MX.
Nysstid: Vi hade en skoternsdagvisning på lördag så jag tänkte att jag skulle hinna få MX lite snabbt att se ut att gå i Burkarcupen så ett par klibbor monterades och ett annat styre då originalstyret inte är att älska. Gargnäsexpressen körde heller inte med originalstyre (att tillägga är att givet finns originaldelar kvar för eftervärlden).
Nutid: Har börjat på rodda lite och tänker ta denna lite pö om pö och inte hetsa som vanligt med projekten. Anser att detta är en relativt ovanlig maskin så ska försöka vara lite noga med de som ska göras. Tankarna med att lyfta ner en 503 motor har skjutits åt sidan och 354 cylindrar har nästintill inhandlats för då får maskinen vara så nära original som möjligt men den klassar ändå in i damklassen. Förlängning av chassiet har påbörjats för att rymma 307 mattan.
Att göra/gjort:
Styre bytas ut mot ett körvänligare - Gjort
Uppdatera bromsar
Forma om dynan och klä om den då den är i dåligt skick
Förlänga chassiet och göra ny lyftbåge - påbörjat
Byta matta
Gå igenom boggien och ev byta ut nå delar
Byta framstötdämparna då dem är så slut dem kan bli
Byta cylindrar till 354 cyllar och gå igenom motorn - kanske lite lättning
Byta skidor till plastskidor av modernare slag
Sen är det väl lite allmänt pyssel här och där som att få igång lysen etc. Har inte bestämt mig om jag ska spara originalhuven och sätta på en huv från någon annan formula så standardhuven finns för eftervärlden. Dock är det ju roligt om den ser ut som den ska göra också.
Här är iaf lite kassa mobilbilder på de som gjorts så långt.
Utgångsobjektet sånär som på att styret redan är utbytt - Avsmalnat Lynx Racing 440 styre med styrhooks.
Bättre bild på styret
Påbörjad förlängning av tunneln - materialet är vanlig 1mm plåt på sidorna och rostfritt ovanpå. Allt ska lackas sedan när bågen är gjord. Då inga fancy maskiner finns tillgängligt i garaget så är alla vinklar och bockningar gjord mot bänkskivan med gummiklubba eller på plats lirkandes eftersom. Allt tar givet mycket längre tid och man får klura lite när man inte är någon plåtslagare men det går då få ihop det tillslut ändå.
Här är det ihopsvetsat och stänklappen testmonterad. När bågen är klar skall svetsarna slipas och sen blir det att lacka allting svart i enlighet med standard. Har valt att inte utgå från originalformen på avslutet av tunneln för det är så fult i mitt tycke.