Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av FunnyCar »

Jocke H skrev:Enstånk mod - luftkylda Crosscyllar tillåts eller inte?
Vad säger ni som åkte Enstånk mod i fjol om det?
Eftersom det redan körts med en sådan maskin, verkar det inte ha stört er allt för mycket. :?:

Skulle va skoj att försöka snickra ihop nåt skoj med en crosscylle.
Troligen lär man inte ens vara i närheten av Topp filarna på bana i denna klass.
Men va spela de för roll bara man ha roligt!

Den fanns på banan tidigt -70 tal... en av de äkta racemaskiner som finns kvar och det vore rent ut sagt konstigt om vi ska förbjuda de äkta gamla tävlingsmaskinerna att delta... Men som någon sa det är en gråzon...
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Användarens profilbild
holmgren

Inlägg av holmgren »

Jag tycker då inte vi ska förbjuda den! (kjell) och inte heller lc byggen, men cross känns lite åt fel håll, lite skoter retro! men med tanke på hur många de ha funnits, och jag tror! inte kjells är så mycket hemma bygge,
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400
Haggla

Inlägg av Haggla »

holmgren skrev:Jag tycker då inte vi ska förbjuda den! (kjell) och inte heller lc byggen, men cross känns lite åt fel håll, lite skoter retro! men med tanke på hur många de ha funnits, och jag tror! inte kjells är så mycket hemma bygge,
ja det med "hemmabygge" är ju en gråzon, allt som inte fanns från fabrik är ju egentligen "hemmabyggen" fast mycket fanns ju att tillgå och byggdes i Usa allt från olika motorkombinationer till rena race byggen, vissa stora "race" firmor tillhanda höll och byggde ju rena byggen/motorer åt folk.
Alla vet nog att en del kallade mitt bygge för "hemmabygge" och det är det ju för jag har gjort det skälv med några lösningar på styrning och kedjehus och stora delar min bror fast kopierat från usa och där körde de då med rena dragbyggen på början av 80 gick det då bra där på den tiden.
Finns gråzoner här och var på byggena men antingen får man köra rena std från fabrik (med valfri trimning då med skoter relaterat ) eller så får vi leva med liten gråzon och tycker personligen det är häftigt med stora räzer/stora L/C där du då kan pula lite mera och använda dig av olika motorkomb då det inte behöver vara std skotrar.

Viktiga enligt mig är nog ändå att man håller sig inom årsmodell vad gäller motor för bevisligen (gunnars snurra) så med lite kunskap och bra setup åker man fort.

sedan behöver man inte gilla det och tycka det är retro men ändå acceptera det för man kan ju inte blunda om man nu ska hålla sig till -85.
//Stefan
Användarens profilbild
Bennet
Kontakt:

Inlägg av Bennet »

Haggla skrev:
holmgren skrev:Jag tycker då inte vi ska förbjuda den! (kjell) och inte heller lc byggen, men cross känns lite åt fel håll, lite skoter retro! men med tanke på hur många de ha funnits, och jag tror! inte kjells är så mycket hemma bygge,
ja det med "hemmabygge" är ju en gråzon, allt som inte fanns från fabrik är ju egentligen "hemmabyggen"
om jag förstått det rätt så byggdes kjells motor (+någon till) på husqvarna fabriken, och så finns det någon 2cyl version också.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson »

Ja men då kör vi..

Nu är klassindelningen spikad! - Gentelmens, pick up your tools. You got about 3600h to build a real Swedish Champion Sled.

Klassindelning

Enstånk Racer -85, 1cyl, fri trimning, vevhuset skall vara från en snöskoter, fri kylning, fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipa, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Lilla Fläkt Standard -85, 2-3-4cyl upp till 400cc, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, förgasare (dock får inte dubbelförgasare monteras om det inte satt original) matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307.
Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Stora Fläkt Std -85, 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, förgasare (dock får inte dubbelförgasare monteras om det inte satt original) matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307.
Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Retro Veteran -75, 2-3-4cyl, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm

Stora Fläkt Veteran 76-79, 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Stora Fläkt Mod 80-85 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Dam Racer -85, F/C & F/A, Fri framvagn, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre,dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Lilla Racer -85, Upp till 400cc L/C, Fri cc FA/FC, Framvagn, Fri ombyggnad till framvagn (clonebyggen, ej ex termosar på en EX 440 etc), Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Stora Racer -85, 401cc och uppåt, LC/FA/FC, Framvagn, Fri ombyggnad till framvagn (clonebyggen, ej ex termosar på en EX 440 etc), Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.
Senast redigerad av marino carlsson den 03 sep 2011, 20:09, redigerad totalt 1 gång.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Haggla

Inlägg av Haggla »

:thumbright: :thumbright:

Må bäste man vinna respktive tävling nu då!!

och visa upp era byggen och hemlighets makerï till framgång nu då!!! alltid roligt att se!!
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Forumsbesiktning ;)

Ja hoppas nu att alla håller sig till regelverket för det skulle bli ruskigt pinsamt att lyfta ur en 583:a ur någon maskin på besiktningen..

Hoppas också att klassindelningen blev så bra som möjligt men det kommer vi inte veta förren till vintern då det drar igång. Skönt är det iaf att 13 klasser blev 9.

I enlighet med Haggla säger jag också att må bäste man/kvinna vinna!

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Phazer-85 »

Bra jobb, då fick vi de klubbat efter många om och men :thumbright:
Då är de bara att gå ut å tanka och vänta på första start då......eh typ... :mrgreen:

Marino: Vet inte om du såg min fråga tidigare så jag ställer den igen.
Fråga: Inte för att jag tänkt det, men skulle de va möjligt att åka i både lilla och stora racer med en.....Phazer eller nåt??
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Larsse

Inlägg av Larsse »

Sitter här och funderar.
Om jag vill dela skoter med min fru, hur gör vi då med våra startnummer??
Hon i damracer och jag i lilla racer. Förvirrande för arrangörerna och publiken?

//400
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av yamaton »

Hmm, har inga invändningar mot reglerna som sådana utom bestämmelsen att startnumren ska ändras till att börja på angivet hundratal för klassen. Den bestämmelsen gör att hela startfältet får dekala om samt att många haft sitt eget startnummer i fyra-fem år och numret fått identitet med maskinen.
Senast redigerad av yamaton den 02 sep 2011, 18:19, redigerad totalt 1 gång.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)
Användarens profilbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av mogge »

Detta tror jag blir väldigt bra :thumbright:
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Användarens profilbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW

Inlägg av Gunnar »

håller me dig Mogge.
hoppas de är det här som gäller nu resten av livet

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
txl 340

Inlägg av txl 340 »

Detta blir kanonbra.Hoppas att alla är laddade inför en ny vinter med nya tävlingar.
Bra jobbat Marino.
Mats TXL 340 #860
Användarens profilbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Phazer-85 »

Äsch, vi kör med gamm siffrerna, vrid upp volymen och dela ut ett match program som på hockeyn, dom som är intresserad kollar programmet, dom andra gör höcke fan dom vill....
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Lindner

Inlägg av Lindner »

Mycket bra Marino!
Polaris
Linka

Inlägg av Linka »

Phazer-85 skrev:Äsch, vi kör med gamm siffrerna, vrid upp volymen och dela ut ett match program som på hockeyn, dom som är intresserad kollar programmet, dom andra gör höcke fan dom vill....
Måste hålla med Danne i den här frågan, eller så kan man ha olika bakgrund på siffrorna, att en klass har tex en röd bakgrund, en annan klass kanske kör med en grön bakgrund. Ja ni kanske fattar vad jag menar?
Haggla

Inlägg av Haggla »

Nu återstår ju problemet om man ska försöka köra hela cupen så man har chans på placera sig topp 10 där eller om man ska se om det blir någon drag cup........... eller kanske både och men då blir det ju problem om samma tävling ingår i båda...... :roll:
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Ja men då skiter vi i startnummerändringen ;)

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Användarens profilbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

marino carlsson skrev:Ja men då skiter vi i startnummerändringen ;)
Hur blir det nu då? Vi kan ju ändå ha unika startnr för å underlätta för arrangörerna och publiken men isf blir det väl först till kvarn, för alla kan inte behålla sitt gamla startnr isf. Eller kör vi bara vidare som det har varit?
Ski-Doo, om katten själv får välja
Användarens profilbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Kontakt:

Phazer-85 skrev:Bra jobb, då fick vi de klubbat efter många om och men :thumbright:
Då är de bara att gå ut å tanka och vänta på första start då......eh typ... :mrgreen:

Marino: Vet inte om du såg min fråga tidigare så jag ställer den igen.
Fråga: Inte för att jag tänkt det, men skulle de va möjligt att åka i både lilla och stora racer med en.....Phazer eller nåt??
Rent tekniskt är de ju möjligt och har heller inte skrivit någon regel emot de men nog tror jag det är bäst å satsa i en klass

Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Skriv svar