inkoppling voltregulator

Chassie, Drivlina, osv
Användarens profilbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem

inkoppling voltregulator

Inlägg av Arctic5000 »

http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Aktiv/E ... r-LR-9.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

hittade denna och tänkte koppla in på en 300cc hirth då den blåser lamoprna hela tiden. men jag undrar hur man kopplar in den. det är ju bara en kabel. behöver man inte bryta lyskabeln från motorn eller?
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW

Re: inkoppling voltregulator

Inlägg av Evervärst 444 »

Jag har precis idag fått hem samma voltregulator. jag tror den ska kopplas in på utgående strömkabel från motorn som går till belysning helt enkelt..
Användarens profilbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Arctic5000 »

ok. men eftersom det bara finns en kabel på regulatorn så kan man ju inte koppla in den "i mellan" utgående ström och lyset. ska man bara skarva på den på utgående ström kabel och sedan jorda regulatorn mot chassiet??

Någon som vet?

Arctic Cat Lynx P27H -71
Användarens profilbild
Åmotar´n

Inlägg av Åmotar´n »

Arctic5000 skrev:ok. men eftersom det bara finns en kabel på regulatorn så kan man ju inte koppla in den "i mellan" utgående ström och lyset. ska man bara skarva på den på utgående ström kabel och sedan jorda regulatorn mot chassiet??

Någon som vet?
Den ska monteras parallellt med förbrukarna och jorda bort överspänningar till chassit.Dvs strömkabel från motorn ska grenas,en till regulatorn och en till lyset.Montera den stadigt i chassit så den får bra kylning också.
Sachs SA340 hopkokat med Husqvarna 430=roligt men mycket service!

Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.
Användarens profilbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Arctic5000 »

Åmotar´n skrev: Den ska monteras parallellt med förbrukarna och jorda bort överspänningar till chassit.Dvs strömkabel från motorn ska grenas,en till regulatorn och en till lyset.Montera den stadigt i chassit så den får bra kylning också.
Tack så mycket :D

Arctic Cat Lynx P27H -71
Lasse Kongo

Inlägg av Lasse Kongo »

Arctic5000 skrev:
Åmotar´n skrev: Den ska monteras parallellt med förbrukarna och jorda bort överspänningar till chassit.Dvs strömkabel från motorn ska grenas,en till regulatorn och en till lyset.Montera den stadigt i chassit så den får bra kylning också.
Tack så mycket :D

Kan du utveckla för en som är helt ny på området.
Kabeln från voltregulatorn har en sk rundstiftskabelsko, hur anlsuter jag då ingående och utgående mot lyse?
Användarens profilbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Arctic5000 »

kabeln från voltregulatorn ska skarvas in på strömkabeln från motorn . sedan är det bara att jorda voltregulatorn i chassiet. eller som dom brukar säga, en bild säger mer en tusen ord :lol:

Bild

bilden är kanske inte det allra vackraste jag åstakommit i mitt liv men jag hoppas den hjälper

Arctic Cat Lynx P27H -71
Lasse Kongo

Inlägg av Lasse Kongo »

Arctic5000 skrev:kabeln från voltregulatorn ska skarvas in på strömkabeln från motorn . sedan är det bara att jorda voltregulatorn i chassiet. eller som dom brukar säga, en bild säger mer en tusen ord :lol:

Bild

bilden är kanske inte det allra vackraste jag åstakommit i mitt liv men jag hoppas den hjälper
Tackar,tackar! Perfekt med bilden.

En tanke bara ,med denna koppling finns det ingen risk att strömmen från motorn går direkt till lyset och pajar det eller hur funkar det? Jag menar strömmen från motorn har ju två vägar att välja.
Användarens profilbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem

Inlägg av Arctic5000 »

Lasse Kongo skrev: En tanke bara ,med denna koppling finns det ingen risk att strömmen från motorn går direkt till lyset och pajar det eller hur funkar det? Jag menar strömmen från motorn har ju två vägar att välja.
Principen är att allt över 13,5 volt går tillbaka i till tändplattan. om skotern står på tomgång och genererar 11volt så släpper voltregulatorn inte förbi någonting. om man börjar varva så det blir 15volt så släpper regulatorn tillbaka 1,5volt så att det bara blir 13,5volt till lyset.

se bara till att regulatorn blir jordad ordentligt annars fungerar det inte.

Arctic Cat Lynx P27H -71
Lasse Kongo

Inlägg av Lasse Kongo »

Arctic5000 skrev:
Lasse Kongo skrev: En tanke bara ,med denna koppling finns det ingen risk att strömmen från motorn går direkt till lyset och pajar det eller hur funkar det? Jag menar strömmen från motorn har ju två vägar att välja.
Principen är att allt över 13,5 volt går tillbaka i till tändplattan. om skotern står på tomgång och genererar 11volt så släpper voltregulatorn inte förbi någonting. om man börjar varva så det blir 15volt så släpper regulatorn tillbaka 1,5volt så att det bara blir 13,5volt till lyset.

se bara till att regulatorn blir jordad ordentligt annars fungerar det inte.
Ok, då förstår jag på ett ungefär så imorgon blir det till att koppla :)

Mången tack för hjälpen!
Skriv svar