Är det inte det ena så är det de andra...
Förra säsongen inhandlades min första veteranskoter till samlingen..
En sno-tric gul med sachs 290..
Första dagen gick skotern bra och började sedan krångla.
den tvärdog mitt i farten, precis som soppatorsk..
Aja, en nålventil som tjärvar gör ju sitt lilla till..
Inga problem, på med en fabriksny tillotson membranförgasare som legat på hyllen sen
tiden farsgubben körde sno-tric..
Skotern gick klockrent, hur fint var det inte att få på en sprillans ny förgasare..
jämn och fin gång och inga bekymmer alls..
Vintern förlöpte väl, och så på vårkanten skulle jag ut med Holländaren och köra..
Pang.. så small mattan av och lämnades bakom mig i farten som ett svartstreck..
Nåja.. nu var ju säsongen över så det var ingen större fara..
Under sommaren så har jag under någon blöt fest sett till att starta skotern
och låta den gå varm..bara för att liksom..
Nuvarande vinter kom.. Åkte ner till Holländaren och efter en helg i hans garage satt där en matta på plats.. skönt..
När skotern skulle köras upp på släpet så gick den lite orent, men vi tänkte att de var ju kallt och skotern hade ju legat nästan upp och ner vid mattbyte så det löser sig nog..
FEL.. Den bara bluddrar och går fett när man kallstartar den, å när den blir lite varmare så dör den och surar ner stiftet.. För mycket soppa alltså..
Aja, mycke skit kan ju ha lossnat i tanken när vi hade skotern på sidan så en rengöring av den
helt nya förgasarn gör nog susen.. Isär med allt och tvätta/blåsa rent.. membran osv ser ut som sig bör.. Ihop med allt igen och skruva gasarn på plats..
Pang startar direkt när soppan anländer förgasaren.. Men går fortfarande fett.. det bara sprutar sås ur förgasaren.. å hur jag än vrider på munstyckena så går den lika pissigt.. utom när jag drar igen munstycket helt förstås, då dör den ju..
Nu har jag fått skriva av mig i alla fall.. Känns hopplöst, om det inte hjälper att skruva på munstyckena och det inte hjälper att rengöra hela gasaren.. då känns det jobbigt helt plötsligt.. Nu har ju termoteren gått lite varmare än -20-strecket så man vill ju ut å gasa!
Någon som har en teori på vart felet kan sitta?